Το motorsport εξελίσσεται.
Η εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας την τελευταία τριετία έχει ανεβάσει σημαντικά τον πήχη, αναφορικά τόσο με τις επιδόσεις των αυτοκινήτων, όσο και με την ασφάλειά τους.
Ας γνωρίσουμε τις κατηγορίες αυτοκινήτων που συμμετέχουν στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και κάθε άλλο αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ.
Rally1
Τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας, Rally1, φέρουν υβριδικό σύστημα, το οποίο επιτρέπει την κίνησή τους αμιγώς ηλεκτρικά. Τα Rally1 hybrid είναι τετρακίνητα, χρησιμοποιούν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,6 L, ο οποίος συνδυαστικά με τον ηλεκτροκινητήρα αποδίδει 530 PSκαι 500 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας κι η μπαταρία των 3,9 kWh –η οποία μπορεί να φορτίσει πλήρως σε 25’– έχουν συνολικό βάρος 95 kg και τοποθετούνται ακριβώς πίσω από τα καθίσματα του πληρώματος.
Φυσικά, ανακτά ενέργεια με την επιβράδυνση και προσφέρει αυτονομία έως και 20 km. Άλλωστε, ουκ ολίγες φορές την τελευταία τριετία έχουμε δει οδηγούς με Rally1 να βγαίνουν από ειδικές χρησιμοποιώντας το ηλεκτρομοτέρ, καθώς είχαν αντιμετωπίσει προβλήματα με τους θερμικούς κινητήρες τους.
Πέραν του αυξημένου βάρους που πρέπει κατ’ ελάχιστον να είναι 1.260 kg, σημαντικό μειονέκτημα των Rally1 hybrid είναι το κόστος τους, καθώς η απόκτηση ενός τέτοιου αυτοκινήτου ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ. Στη συγκεκριμένη κατηγορία συναντούμε τα Toyota GR Yaris, Hyundai i20 N και Ford Puma, ενώ πρόσφατα είδαμε για πρώτη φορά και Rally1 δίχως το υβριδικό σύστημα, στα χέρια του Martins Sesks στο Ράλλυ Πολωνίας.
Rally2
Πέραν των Rally1, υπάρχουν ακόμα δύο κατηγορίες τετρακίνητων αγωνιστικών προδιαγραφών FIA. Τα Rally2 είναι επί της ουσίας τα παλιά R5, τα οποία χρησιμοποιούν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,6 L με απόδοση που ξεπερνά τα 280 PS. Το κιβώτιο είναι σειριακό, το ελάχιστο βάρος είναι 1.230 kgκαι εφοδιάζονται με αεροδυναμικό πακέτο.
Σημαντικό πλεονέκτημα των Rally2είναι ότι επειδή χρησιμοποιούν πολλά μέρη από συμβατικά αυτοκίνητα, είναι πολύ πιο οικονομικά από τα Rally1, με την τιμή απόκτησης ενός Rally2 να αγγίζει τις 250.000 ευρώ. Αυτήν τη στιγμή στα ράλλυ της FIAβλέπουμε στην κατηγορία Rally2κυρίως τα Skoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20, Citroen C3, DS3, Volkswagen Polo και το πιο πρόσφατα αφιχθέν Toyota Yaris.
Rally3
Ακριβώς πιο κάτω στη βαθμίδα βρίσκονται τα Rally3. Πρόκειται για τα πιο «value for money» αυτοκίνητα της κλίμακας της FIA, τα οποία είναι τετρακίνητα, με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που αποδίδει περίπου 235 PS και ροπή 410 Nm. Το κιβώτιο είναι σειριακό πέντε σχέσεων, το ελάχιστο βάρος 1.210 kg και διαθέτει υδραυλικό χειρόφρενο και ρυθμιζόμενη ανάρτηση. Το κόστος απόκτησης ενός Rally3 είναι περίπου 120.000 ευρώ, ενώ αυτήν τη στιγμή παρουσία στην κατηγορία έχουν η Ford με το Fiesta κι η Renault με το Clio.
Rally4
Πέραν των τριών κατηγοριών τετρακίνητων αυτοκινήτων προδιαγραφών FIA, υπάρχουν και δύο δικίνητων. Τα Rally4 είναι αυτοκίνητα που βασίζονται στα μοντέλα παραγωγής, με αλλαγές στο καπό, στην οροφή και στην εισαγωγή του κινητήρα.
Τα μοτέρ μπορούν να είναι είτε ατμοσφαιρικά (από 1.390 cc έως 2.000 cc), είτε υπερτροφοδοτούμενα (από 927 ccέως 1.333 cc), με απόδοση που ξεπερνά τους 200 PS. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος είναι 1.080 κιλά και η κίνηση μεταδίδεται μέσω ενός σειριακού κιβωτίου, στους εμπρός τροχούς.
Rally5
Τέλος, στη βάση της πυραμίδας συναντούμε τα Rally5. Επί της ουσίας είναι αυτοκίνητα που διαφέρουν ελάχιστα από τα παραγωγής.
Οι αλλαγές εντοπίζονται στην ανάρτηση, στα φρένα, στον εξοπλισμό ασφαλείας, ενώ πλέον μπορούν να φέρουν σειριακό κιβώτιο κι ελαφρώς βελτιωμένο κινητήρα, είτε ατμοσφαιρικό έως 1.600 ccείτε turbo έως 1.333 cc. Το ελάχιστο βάρος τους είναι 1.030 kg για τα ατμοσφαιρικά και 1.080 kg για τα turbo.
can and driver