28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023
Θετικές προοπτικές για το 2024
Σχέδιο επέκτασης
Αν χρειάζονταν περισσότερες αποδείξεις ότι η Ελλάδα έχει ανακάμψει, η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά της χώρας εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες αποτελεί την καλύτερη, επισημαίνει το Bloomberg, σχολιάζοντας την IPO του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών για την πώληση του 30% της κύριας τουριστικής πύλης της Ελλάδας, ήταν τόσο μεγάλο που η ζήτηση ξεπέρασε το μέγεθος της προσφοράς λίγες ώρες μετά το άνοιγμα των βιβλίων. Το κράτος συγκέντρωσε 784,7 εκατομμύρια ευρώ (854 εκατομμύρια δολάρια) μέσω της πώλησης της συμμετοχής του στο αεροδρόμιο που μετρά 23 χρόνια ζωής, γνωστό ως Ελευθέριος Βενιζέλος, με την IPO να τιμολογείται την Παρασκευή στα 8,2 ευρώ ανά μετοχή, το υψηλότερο σημείο του εκτιμώμενου εύρους.
«Είναι μια συναλλαγή ορόσημο για την Ελλάδα», δήλωσε ο Θανάσης Δρογώσης, επικεφαλής επενδυτικής τραπεζικής στην Pantelakis Securities SA. «Είναι ένα ποιοτικό περιουσιακό στοιχείο που ενισχύει την εμβέλεια των ελληνικών κεφαλαιαγορών προσελκύοντας νέες κατηγορίες επενδυτών και εξυπηρετεί τον ελληνικό τουρισμό, την ισχυρή βιομηχανία της χώρας».
Ακολουθώντας την πρώτη έκδοση ομολόγων της Ελλάδας από τότε που η χώρα ανέκτησε την επενδυτική βαθμίδα – το 10ετές ομόλογο που προσέλκυσε κεφάλαια ρεκόρ 35 δισ. ευρώ – η IPO του ΔΑΑ είναι ένα ακόμη γεγονός που ισχυροποιεί τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μετά την επανεκλογή του τον περασμένο Ιούνιο.
Η ελληνική οικονομία ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών ομολόγων της πέρυσι, καθιστώντας την οικονομική κρίση της χώρας πριν από περισσότερα από 10 χρόνια, μια μακρινή ανάμνηση.
28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023
Η πιο σημαντική δημόσια εγγραφή στην Ελλάδα από το 2000 θα βοηθήσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να επεκταθεί, καθώς οι αφίξεις τουριστών σημειώνουν νέα ρεκόρ.
Το αεροδρόμιο της Αθήνας, που συνδέει την Ελλάδα με 155 πόλεις παγκοσμίως, διακίνησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 — αύξηση 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Περίπου 19 εκατομμύρια από αυτά προέρχονταν από το εξωτερικό, δείχνοντας τον κεντρικό του ρόλο στον κρίσιμο τουριστικό τομέα της Ελλάδας. Από τον Νοέμβριο, η Ελλάδα είχε υποδεχτεί περίπου 32 εκατομμύρια επισκέπτες συνολικά από άλλες χώρες.
«Η είσοδος του Αεροδρομίου Αθηνών στο χρηματιστήριο είναι ένα από τα στοιχεία που θα το βοηθήσουν να προχωρήσει στην επενδυτική του δραστηριότητα, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του», δήλωσε ο Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Τουρισμού ή ΙΝΣΕΤΕ. «Οι προοπτικές για το αεροδρόμιο είναι πολύ θετικές και συνδέονται με τις ευρύτερες προοπτικές για τον τουρισμό, που είναι επίσης πολύ καλές».
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 25% της οικονομίας, σημείωσε άλλο ένα ρεκόρ πέρυσι. Τα έσοδα από τους ξένους τουρίστες έφτασαν τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ στα τέλη Νοεμβρίου, πάνω από 15% υψηλότερα από το 2022 και σχεδόν 13% περισσότερα από την ίδια περίοδο το 2019, λίγο πριν την πανδημία.
Θετικές προοπτικές για το 2024
Οι πρώτοι δείκτες δείχνουν ότι το 2024 θα είναι επίσης μια πολύ καλή χρονιά, με προγραμματισμένες αεροπορικές κρατήσεις για τον Φεβρουάριο 18% υψηλότερες σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και 14% για τον Μάρτιο, σύμφωνα με τον κ. Κικίλια.
Από πολλές απόψεις, το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι κάτι περισσότερο από μια απλή περιοχή αφίξεων και αναχωρήσεων, καθώς «ελέγχει μια ευρύτερη περιοχή γύρω από τον τερματικό σταθμό με ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους και μεγάλα εμπορικά κέντρα», εισήμανε ο Κικίλιας. Αυτό σημαίνει ότι εξυπηρετεί αποτελεσματικά μια περιοχή με σχεδόν 6 εκατομμύρια κατοίκους, περισσότερο από τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας.
Σχέδιο επέκτασης
Το αεροδρόμιο σχεδιάζει μια επέκταση τριών φάσεων που στοχεύει να αυξήσει τη χωρητικότητα του τερματικού σταθμού σε 50 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2046. Αυτό περιλαμβάνει επέκταση του κεντρικού τερματικού σταθμού, νέο διάδρομο στάθμευσης για 32 αεροσκάφη, νέο τερματικό VIP και πολυώροφο χώρο στάθμευσης.
Τα τελευταία πέντε χρόνια, το αεροδρόμιο έχει προσθέσει 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και έχει αναπτύξει συνεργασίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας το, το ένατο πιο πολυσύχναστο στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη Megahubs 2023 της OAG.
Οι επεκτάσεις και τα σχέδια βελτίωσης έρχονται την ώρα που ορισμένοι συχνοί ταξιδιώτες παραπονιούνται ότι το Ελευθέριος Βενιζέλοςείναι σαν «ένα συνηθισμένο αεροδρόμιο, χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο».
«Εδώ και πολύ καιρό θεωρώ ότι οι υπηρεσίες του είναι ακριβές και δεν εντυπωσιάζομαι από τα τέλη αποβίβασης ή το όριο σύντομης διάρκειας», δήλωσε στο Bloomberg η Μυριάμ Φώτου, η οποία χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο για να πετάξει μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου, προσθέτοντας ότι το αεροδρόμιο είναι «σε μεγάλο βαθμό αυτό που ο ανθρωπολόγος Μαρκ Ωζέ αποκαλεί “μη-τόπο”».
Οι επισκέπτες που φτάνουν κάνοντας ένα μακρύ ταξίδι στην Ελλάδα για να κατευθυνθούν σε μια από τις φημισμένες παραλίες της χώρας, να μυρίσουν τον καθαρό αέρα της, να νιώσουν τον ήλιο στα πρόσωπά τους και την απαλή άμμο ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών τους αντικρίζουν ακριβώς αυτό στο αεροδρόμιο — εικονικά, δηλαδή. Ένα τεράστιο διαδραστικό video-wall καθώς κατευθύνονται προς το σημείο παραλαβής αποσκευών του αεροδρομίου, με κύματα που “μοιάζουν” να πέφτουν απαλά στο πάτωμα, παράγοντας έναν χαλαρωτικό ήχο που μεταφέρει τον επισκέπτη σε μια παραλία.
Τώρα, το αεροδρόμιο μπορεί να είναι σε θέση να κάνει την εμπειρία του επισκέπτη ακόμα πιο πλούσια.
πηγη:mononewsgr