Το τελευταίο διάστηµα, και εν µέσω του επενδυτικού «οργασµού» που καταγράφεται στην Ελλάδα, δεύτερη ζωή φαίνεται ότι αποκτούν και µερικές από τις πιο σηµαντικές µαρίνες της χώρας.
Πρόκειται για πεντάστερες επενδύσεις, οι οποίες είτε έχουν ολοκληρωθεί είτε προχωρούν µε γοργούς ρυθµούς και µεταµορφώνουν τις µαρίνες σε high end προορισµούς πολλαπλών δραστηριοτήτων, µε στόχο να προσελκύσουν Ελληνες και ξένους επισκέπτες υψηλού οικονοµικού επιπέδου.
Nautilus project
Ιδιαίτερα µεγάλες προσδοκίες υπάρχουν για τη µαρίνα του Αστακού, του γνωστού πλέον και ως Nautilus project. Πρόκειται για µια σύνθετη επένδυση εκατοντάδων εκατοµµυρίων ευρώ, που θα αποτελείται από µια σύγχρονη µαρίνα, που θα διαθέτει 350 θέσεις ελλιµενισµού για superyachts και ένα µίγµα πολυτελών οικιστικών ακινήτων, που θα πλαισιώνουν τη µαρίνα, δηµιουργώντας ένα πεντάστερο χωριό.
Συγκεκριµένα, στο χερσαίο τµήµα θα υπάρχει ένας σηµαντικός αριθµός βιλών και πολυτελών κατοικιών, ενώ θα δηµιουργηθεί και ένα ξενοδοχείο. Ακόµη, το project θα αποτελείται και από µια σειρά εµπορικών αναπτύξεων, που θα συνδυάζει τις επιχειρήσεις µε τη διασκέδαση, καθώς θα υπάρχουν υψηλού επιπέδου συνεδριακές εγκαταστάσεις και εκθέσεις τέχνης µε βασικούς πυλώνες τη φιλανθρωπία, τη βιωσιµότητα και την εκπαίδευση.
Στη Ρόδο
Μία πραγµατικά πεντάστερη επένδυση αναµένεται να υλοποιηθεί και στη µαρίνα της Ρόδου. Η εν λόγω µαρίνα θα φτάσει συνολικά τα 220 εκατ. ευρώ και αναµένεται να µετατραπεί σε έναν ελκυστικό τουριστικό πόλο. Το σύνθετο έργο, που πρόκειται να ολοκληρωθεί σε τέσσερις φάσεις, προβλέπει τη δηµιουργία, στην ευρύτερη περιοχή της µαρίνας, ξενοδοχείου, πολυτελών βιλών και κατοικιών, καταστηµάτων λιανικής και εστίασης και πολλαπλών χώρων ψυχαγωγίας. Αναλυτικά, ως προς τα λιµενικά έργα θα προστεθούν άλλες 180 θέσεις ελλιµενισµού στις 440 θέσεις που ήδη υπάρχουν, φτάνοντας στις 620 θέσεις, κάτι βέβαια που εξαρτάται πάντα από το µέγεθος των σκαφών.
Στην Κέρκυρα
Η Lamda και ειδικότερα η θυγατρική της Lamda Marinas Investment ανέλαβε τη µαρίνα στην Κέρκυρα στο πλαίσιο διαγωνισµού του ΤΑΙΠΕ∆ για την υποπαραχώρηση για 40 έτη. Το συνολικό τίµηµα που θα καταβάλει για την 40ετή περίοδο (και εκτός των προαναφερόµενων επενδύσεων) θα ξεπεράσει τα 89 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαµβάνει την κατασκευή υψηλών προδιαγραφών µαρίνας 98 θέσεων, µε χωρητικότητα σκαφών µήκους από 30 έως 140 µέτρα και χερσαίες αναπτύξεις επιφάνειας έως 7.800 τ.µ., µε χρήσεις εµπορικών καταστηµάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων.
Η χερσαία ζώνη περιλαµβάνει, επίσης, εκτεταµένους χώρους πρασίνου και πεζοδρόµων, αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους στάθµευσης. Το οριστικό master plan του έργου θα ολοκληρωθεί κατά τη φάση σχεδιασµού και θα είναι προσαρµοσµένο στις απαιτήσεις της αγοράς. Είναι η τρίτη µαρίνα που αποκτά η Lamda (διαθέτει ήδη τις µαρίνες του Φλοίσβου και του Αγίου Κοσµά) και δεν αποκλείεται µελλοντικά να εξετάσει τη δηµιουργία ενός νέου φορέα στον οποίο θα εντάξει τις µαρίνες και στη συνέχεια να προχωρήσει στην εισαγωγή του στο Χρηµατιστήριο.
Στον Αγιο Κοσµά
Στον Αλιµο
Στην Καλαµαριά
Σηµαντικές δυσκολίες στην αξιοποίησή της έχει συναντήσει η µαρίνα της Καλαµαριάς, που το ΤΑΙΠΕ∆ σχεδιάζει να τη βγάλει σε διαγωνισµό σύντοµα, παρά τις αντιρρήσεις της δηµοτικής αρχής. Συγκεκριµένα, το Προεδρικό ∆ιάταγµα, για το οποίο αντιδρά η δηµοτική αρχή, δίνει τη δυνατότητα να οικοδοµηθούν σχεδόν 15.000 τ.µ. µε χρήσεις τουριστικές, που θα περιλαµβάνουν ξενοδοχείο, κατοικίες, εµπορικά καταστήµατα, όπως κατάστηµα ναυτιλιακών ειδών, σουπερµάρκετ, καταστήµατα πώλησης ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά και εκθεσιακούςσυνεδριακούς χώρους, χώρους πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Ο δήµος ωστόσο είχε ζητήσει, µεταξύ άλλων, συντελεστή δόµησης και κάλυψης 0,1, εξασφάλιση ελεύθερης (και δωρεάν) πρόσβασης για τους κατοίκους και αποτροπή τσιµεντοποίησης. Να υπάρξει επίσης πρόβλεψη για τη φιλοξενίαελλιµενισµό των επαγγελµατιών αλιέων της περιοχής µέχρι να επιτευχθεί η κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου, περιορισµός εµβαδού εµπορικών χρήσεων κάτω από 50 τ.µ. και το ύψος των κτιρίων να µην υπερβαίνει τα 6 µέτρα.
Στο Ναύπλιο
Επειτα από σηµαντικές δυσκολίες και καθυστερήσεις, πιο ευοίωνο είναι το µέλλον για τη µαρίνα του Ναυπλίου, όπου η κατασκευή της αναµένεται να αλλάξει όλη την όψη της πόλης. Η εν λόγω µαρίνα πέρασε από «σαράντα» κύµατα, καθώς η αρχιτεκτονική µελέτη της στήθηκε από την αρχή, αφού το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συµβούλιο δεν συµφωνούσε για τον τρόπο κατασκευής των κτιρίων, συµπεραίνοντας ότι δεν συνάδουν µε την αρχαιολογική νοµοθεσία για την Παλαιά Πόλη του Ναυπλίου µε τα εξέχοντα µνηµεία της. Εν τέλει το νέο σχέδιο έγινε δεκτό και προβλέπει 210 θέσεις για ελλιµενισµό σκαφών µήκους 8 έως 12 µέτρων, ενώ θα παρέχει πλήθος υπηρεσιών για τους ναυτιλλοµένους και τους επισκέπτες της πόλης.
Πρόκειται για το πρώτο έργο Σ∆ΙΤ για µαρίνα, καθιστώντας το Ναύπλιο πρωτοπόρο σε αυτόν τον τοµέα.
Οι υποδοµές που προβλέπονται θα εξυπηρετήσουν τόσο τα σκάφη όσο και τις εµπορικές δραστηριότητες στη χερσαία περιοχή της µαρίνας, ενισχύοντας τον τουρισµό και την οικονοµία του Ναυπλίου.
Τα σχετικά στοιχεία δείχνουν ότι η µέση τουριστική δαπάνη των επισκεπτών ανά άφιξη στις µαρίνες είναι περίπου 5 φορές µεγαλύτερη από τη µέση τουριστική δαπάνη των επισκεπτών στα ξενοδοχεία. Επίσης, για κάθε 1 ευρώ που ξοδεύεται για τέλη ελλιµενισµού, επιπλέον 5 έως 10 ευρώ ξοδεύονται για γενικές προµήθειες, καύσιµα, επισκευές, συντήρηση, φορολογία, µισθοδοσία, έξοδα πρακτόρων κ.ά. Επιπλέον, το ΦΠΑ και τα ενοίκια που αποδίδονται στο ∆ηµόσιο ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ για κάθε 100 θέσεις ελλιµενισµού σκαφών δηµιουργούνται 6 άµεσες και 100 έµµεσες θέσεις εργασίας.
ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ