Ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και την εταιρεία INTRAΚΑΤ, που κοινοποιείται και στο γραφείο του πρωθυπουργού, απέστειλε η Κίνηση για την Προστασία και την Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας με την οποία ζητά ο επικείμενος καθαρισμός του Μεγάλου Ρέματος να γίνει με κανόνες που θα εξασφαλίσουν την αποφυγή του κινδύνου τοπικών πλημμυρών και κατάκλισης λάσπης στην πόλη της Ραφήνας.
Με εντολές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το επόμενο διάστημα η ανάδοχος εταιρεία INTRAKAT, εγκατεστημένη εργολάβος του έργου διευθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, εντέλλεται να προβεί στον καθαρισμό του για λόγους αντιπλημμυρικής προστασίας. Ο καθαρισμός σχεδιάζεται να γίνει ταυτόχρονα σε μήκος 17 χιλιομέτρων, ανεξάρτητα από τον χρονικό προγραμματισμό εκτέλεσης του έργου διευθέτησης, που έχει ορίζοντα τριετίας και, υπό κανονικές συνθήκες, θα εκτελούνταν σταδιακά από τα κατάντη στα ανάντη σε τμήματα μικρού μήκους της τάξης των 300 μέτρων.
Επιπλέον, ο «καθαρισμός» περιλαμβάνει την αποψίλωση όλης της παρόχθιας βλάστησης, συμπεριλαμβανομένης της κοπής 2.000 παρόχθιων δέντρων όχι μόνον στην κοίτη, αλλά και στα πρανή και στην παρόχθια ζώνη σε πλάτος 2 έως 3 μέτρων αυτής, με προσέγγιση στην κοίτη ταυτόχρονα σε πλέον του ενός μέτωπα εργασίας, με διάνοιξη νέων προσβάσεων προς το ρέμα και με τη χρήση βαρέως τύπου ερπυστριοφόρων οχημάτων.
Κι ακόμη, σχεδιάζεται χωρίς στοιχειώδη μελετητική προσέγγιση ή πρωτόκολλο επιτρεπομένων εργασιών και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προστατευτική νομοθεσία που διέπει το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας και τους υγροτόπους του.
Όμως, με τον τρόπο όμως αυτό, εκτός της περιβαλλοντικής ζημίας, ο καθαρισμός ενδέχεται να προκαλέσει νέους κινδύνους ενόψει των βροχοπτώσεων του χειμώνα, όπως κίνδυνο κατάρρευσης πρανών και ενδεχόμενη πρόκληση τοπικών πλημμυρικών φαινομένων, ιδίως στις καμπύλες (μαιανδρισμούς) του ρέματος, καθώς και έντονη αύξηση της μεταφοράς στερεών υλικών προς την εκβολή και το λιμάνι της Ραφήνας, κάτι που θα ενείχε κίνδυνο και για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Αυτά καταγγέλλει ι η Ένωση Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΕΜΔΥΔΑΣ) σε ανακοίνωσή της στις 8/11/2023 συστήνοντας ο καθαρισμός να περιοριστεί στα σημεία όπου απαιτείται και όχι αδιακρίτως σε μήκος 17 χιλιομέτρων, να περιοριστεί στην απομάκρυνση μπάζων, απορριμμάτων και εμποδίων εντός της κοίτης και στην παρόχθια ζώνη, χωρίς επέμβαση στα πρανή του ρέματος (παρέμβαση που τροποποιεί την υδραυλική λειτουργία του ρέματος) και χωρίς πλήρη αποψίλωση και κοπή δέντρων από την κοίτη, τα πρανή και την παρόχθια ζώνη, και να γίνει κατά το δυνατόν με ήπια μέσα και χωρίς τη χρήση βαρέος τύπου ερπυστριοφόρων χωματουργικών μηχανημάτων.
Δεδομένων των προαναφερόμενων, στην επιστολή της η Κίνηση για την Προστασία και την Ανάδειξη του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας ζητά από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να δώσει τις δέουσες τεχνικές οδηγίες στην εργολάβο εταιρεία ώστε ο επικείμενος καθαρισμός να γίνει σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης και τις συστάσεις του συνδικαλιστικού οργάνου των Μηχανικών του Δημοσίου προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος τοπικών πλημμυρών και κατάκλισης από λάσπη και φερτά υλικά της πόλης της Ραφήνας, και δη των ευαίσθητων δημόσιων υποδομών της στην παρόχθια ζώνη (1ο και 4ο Νηπιαγωγείο Ραφήνας και 1ο και 4ο Δημοτικό Σχολείο Ραφήνας) και στη γέφυρα Χρ. Σμύρνης, από την οποία διέρχονται καθημερινά οι μαθητές του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου Ραφήνας.
Επίσης, ζητά από την ανάδοχο εταιρεία INTRAKAT να απόσχει από κάθε ενέργεια που υπερβαίνει τα όρια του συνήθους καθαρισμού, «άλλως θα βαρύνονται με κάθε σχετική ευθύνη, πέραν αυτής για τη μη αναστρέψιμη ζημία στο περιβάλλον και το μικροκλίμα, σε μια περιοχή όπως η Αττική που έχει πληγεί από τις πυρκαγιές και απειλείται από τον κίνδυνο της ερημοποίησης και της κατάρρευσης των οικοσυστημάτων, όπως προειδοποιούν επιφανείς επιστήμονες και ακαδημαϊκοί, αλλά και στην πολιτιστική κληρονομιά και το τοπίο.
πηγη: http://efsyn.gr
28.11.23 08:59