Προχωρά η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, που με προϋπολογισμό σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, και όταν ολοκληρωθεί θα εξυπηρετεί σχεδόν 350.000 κατοίκους και επισκέπτες της πρωτεύουσας.
Όπως έχουμε γράψει, carandmotor.gr ο πρώτος «μετροπόντικας», με αφετηρία του την Κατεχάκη, έχει κατασκευάσει σήραγγα άνω του ενός χιλιομέτρου, ενώ το ταξίδι του, από τον σταθμό Βεΐκου στο Γαλάτσι έχει ξεκινήσει και το δεύτερο μηχάνημα TBM. Οι δύο μετροπόντικες θα συναντηθούν γύρω στα μέσα του 2026 στον Ευαγγελισμό, όπου θα αποσυναρμολογηθούν.
Την ίδια ώρα, γίνονται εργασίες και για την κατασκευή των σταθμών της Γραμμής 4 του Μετρό, με την πρόοδο των εργασιών να αποτυπώνεται σε βίντεο που δημοσιεύθηκε στο Youtube, στο κανάλι perigon_ perspective.
Η θέση των σταθμών
– Ο Σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας με την Λεωφόρο Γαλατσίου στον Δήμο Γαλατσίου.
– Ο Σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος στον Δήμο Αθήνας, παρά τον λόφο Ελικώνος.
– Ο Σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στη νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη στον Δήμο Αθήνας, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
– Ο Σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των πρώην κτιρίων της σχολής Ευελεπίδων (κτήρια) Δικαστηρίων στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
– Ο Σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη στον Δήμο Αθήνας.
– Ο Σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη στον Δήμο Αθήνας.
– Ο Σταθμός Ακαδημίας χωροθετείται στην οδό Ακαδημίας, μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα στον Δήμο Αθήνας.
– Ο Σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας (πλατεία Κολωνακίου) στον Δήμο Αθήνας, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη.
– Ο Σταθμός Ευαγγελισμός χωροθετείται στο πάρκο της Ριζάρη στον Δήμο Αθήνας, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και διαγώνια σε σχέση με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
– Ο Σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στη συμβολή της Λεωφόρου Εθνικής Αντιστάσεως με την Λεωφόρο Βασ. Αλεξάνδρου στον Δήμο Καισαριανής, μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
– Ο Σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στον χώρο της Πανεπιστημιούπολης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθήνας στον Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας.
– Ο Σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στη οδό Ινδού και στις πλατείες Αόρνου και Κύπρου στον Δήμο Ζωγράφου.
– Ο Σταθμός Ζωγράφου χωροθετείται επί της πλατείας Αλεξανδρή (πλατεία Γαρδένιας) στον Δήμο Ζωγράφου, στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου.
– Ο Σταθμός Γουδή χωροθετείται στην πλατεία Ελευθερίας και την οδό Λοχ. Σπηλιωπούλου στον Δήμο Ζωγράφου.
Τα οφέλη του έργου
Το τμήμα Α της Γραμμής 4 έχει σχεδιασθεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόληςκαι την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Δικαστήρια και μεγάλα δημόσια κτίρια Oργανισμών ή Υπουργείων.
Με τη λειτουργία της γραμμής θα κυκλοφορούν περίπου 53.000 ΙΧ λιγότερα ημερησίως και θα μειωθούν οι εκομπές CO2 κατά 318 000 τόνους καθημερινά.
Μεταξύ άλλων, οι συρμοί θα είναι driverless (δίχως οδηγό), ενώ για πρώτη φορά στο Μετρό της Αθήνας θα υπάρχουν αυτόματες θύρες επί των αποβαθρών, κάτι που θα έχουμε δει προηγουμένως στο Μετρό της Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας θα είναι έτοιμη το 2029.