Σε τραγωδία μετατράπηκε η κρουαζιέρα αναψυχής και ξεκούρασης για τον μεγιστάνα Μάικ Λιντς, την 18χρονη κόρη του και την παρέα του, που επέβαιναν στο υπερπολυτελές ιστιοφόρο Bayesian που ναυάγησε στην Σικελιά
Ο Τζέιμς Κάτφιλντ, 51 ετών, από την Νέα Ζηλανδία, ήταν ο καπετάνιος του Bayesian όταν αυτό ανατράπηκε και βυθίστηκε, κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας.
Το βραβευμένο για την πολυτέλειά του ιστιοφόρο ήταν αγκυροβολημένο μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα από την ακτή του Πορτικέλο σε ήρεμη θάλασσα, όταν ξαφνικά χτυπήθηκε από έναν βίαιο υδροστρόβιλο, λίγο πριν από τις 5 το πρωί της Δευτέρας.
Συνολικά 15 άτομα διασώθηκαν. Ο εντοπισμός και η ανάσυρση των σορών από το βυθισμένο σκάφος κατέστησαν πολύ ευκολότερα, με την χρήση ειδικών υποβρύχιων drone. Καθώς είναι σε εξέλιξη προσπάθειες να ανασυρθεί και η 5η σορός, απομένει μόνον ένας αγνοούμενος από ναυάγιο. Ως τώρα έχει γνωστό ότι έχουν ταυτοποιηθεί ο μεγιστάνας Μάικ Λιντς και η 18χρονη κόρη του Χάννα.
Σήμερα θα συνεχιστούν οι έρευνες με στόχο να ανασυρθεί η μία σορός που έχει εντοπιστεί αλλά δεν έχει ανασυρθεί από το σκάφος, και να βρεθεί και ο τελευταίος αγνοούμενος.
Ποιοι είναι οι νεκροί του ναυαγίου
Η ιταλική Corriere δημοσίευσε τα ονόματα και τα προφίλ των αγνοουμένων που φαίνεται να έχουν επιβεβαιωθεί ως θύματα του ναυαγίου.
Recaldo Thomas, ο μάγειρας
Πρόκειται για το πρώτο επιβεβαιωμένο θύμα της τραγωδίας, που ζούσε στην Αντίγκουα και ήταν ο σεφ του υπερπολυτελούς γιοτ.
Μάικ Ρίτσαρντ Λιντς
Ο 59χρονος Βρετανός μεγιστάνας της πληροφορικής, που θεωρείται ο «ο Βρετανός Bill Gates». Το γιοτ άνηκε στον ίδιο και είναι καταχωρημένο σε μία από τις εταιρείες του. Μάλιστα, ήταν αυτός που είχε την ιδέα του ταξιδιού στη Μεσόγειο, με την οικογένειά του και μερικούς συναδέλφους για να γιορτάσει την αθώωσή του σε υπόθεση διαφθοράς.
Χάνα Λιντς
Η 18χρονη κόρη του Μάικ Λιντς και της Άντζελα Μπακάρις (η οποία βρισκόταν στο σκάφος αλλά επέζησε).
Τζόναθαν Μπλούμερ
Ο 70χρονος Τζόναθαν Μπλούμερ ήταν πρόεδρος της Morgan Stanley Bank International και της ασφαλιστικής εταιρείας Hiscox.
Κρις Μορβίγιο
Ήταν ο δικηγόρος του Μάικ Λιντς στις ΗΠΑ και εταίρος στην εταιρεία Clifford Chance της Νέας Υόρκης.
Υπερασπίστηκε τον μεγιστάνα στην αγωγή που κατέθεσε στις Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον του αμερικανικού ομίλου Hewlett-Packard, ο οποίος το 2011 αγόρασε την εταιρεία του που εκδίδει λογισμικό Autonomy έναντι 11 δισ. δολαρίων. Η HP είχε κατηγορήσει την Autonomy για παραποίηση των λογαριασμών της, κατηγορώντας ειδικότερα τον Lynch ότι διόγκωσε τεχνητά τα έσοδα, την αύξηση των πωλήσεων και τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας.
Νέντα Μορβίγιο
Σχεδιάστρια κοσμημάτων και σύζυγος του δικηγόρου του Λιντς. Γνωστή ως Νέντα Νασίρι, σχεδίαζε και έφτιαχνε κοσμήματα στη Νέα Υόρκη.
Η αγνοούμενη Τζούντι Μπλούμερ
Τέλος, η γυναίκα που φέρεται να αγνοείται είναι η Τζούντι Μπλούμερ, σύζυγος του Τζόναθαν Μπλούμερ και πρώην διευθύντρια της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Change Real Estate μαζί με τον σύζυγό της.
Αξιοσέβαστος στη Μεσόγειο ο καπετάνιος του σούπερ γιοτ, λέει ο αδελφός του – Το σενάριο για τις ανοιχτές καταπακτές
Ο καπετάνιος του σούπερ γιοτ Bayesian, που βυθίστηκε την Δευτέρα, περίπου μισό μίλι από τις ακτές της Σικελίας, είναι ένας «αξιοσέβαστος» ναυτικός που εργάζεται σε σκάφη από την εφηβεία του και στο παρελθόν είχε προσληφθεί από έναν Τούρκο δισεκατομμυριούχο.
Ο κ. Cutfield μίλησε για πρώτη φορά για την τραγωδία από το κρεβάτι του νοσοκομείου στο Παλέρμο, λέγοντας σε ιταλική εφημερίδα: «Δεν το περιμέναμε». Οι ιταλικές αρχές ερευνούν αν οι καταπακτές που άφησε ανοιχτές το πλήρωμα προκάλεσαν τη βύθιση του σκάφους μέσα σε λίγα λεπτά, ενώ οι δύτες ανέσυραν σήμερα πέντε σορούς, μεταξύ των οποίων και του πολυεκατομμυριούχου Μάικ Λιντς και της 18χρονης κόρης του Hannah. Συνεχίζουν, δε, τις έρευνες για τον εντοπισμό κι άλλου αγνοούμενου.
Ο αδελφός του καπετάνιου, Μαρκ Κάτφιλντ, δήλωσε για τον ίδιο, ότι ήταν «πολύ καλός ναυτικός» και «πολύ σεβαστός» στη Μεσόγειο. Είπε ακόμα στην NZ Herald ότι ο Τζέιμς βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο νοσοκομείο αλλά είναι «καλά» και δεν έχει τραύματα που να είναι «πολύ δραματικά».
Πρώην ανταγωνιστικός ιστιοπλόος, ο Τζέιμς παντρεύτηκε τη σύζυγό του πέρυσι στην Πάλμα της Μαγιόρκα. Έχει οκταετή εμπειρία ως κυβερνήτης πολυτελών σκαφών αναψυχής και έχει εργαστεί στον κλάδο επί τρεις δεκαετίες.
Οι έρευνες με drone
Οι έρευνες για τους αγνοούμενους συνεχίστηκαν χθες Τετάρτη (21/08) το πρωί για τρίτη ημέρα, με τους δύτες διάσωσης να εντοπίζουν πέντε σορούς. Μάλιστα στην περιοχή επιχειρούσε και τηλεχειριζόμενο drone.
Η επιχείρησή τους δυσχεραινόταν από τη δυσκολία να εισέλθουν στο πλοίο, καθώς αναγκάζονται να σπάσουν ένα φινιστρίνι με τζάμι πάχους 3 εκατοστών για να αποκτήσουν πρόσβαση σε μια περιοχή.
Άλλα μέρη του ναυαγισμένου πλοίου ήταν μπλοκαρισμένα από έπιπλα. Ένας εμπειρογνώμονας που βρισκόταν στο σημείο δήλωσε ότι ένα πρώιμο σημείο εστίασης της επίσημης έρευνας για την τραγωδία, η οποία ξεκίνησε από τους εισαγγελείς στο κοντινό Termini Imerese, θα είναι το κατά πόσον το πλήρωμα του σκάφους είχε κλείσει τις καταπακτές πρόσβασης (ταμπούκια, κουβούσια κλπ) πριν από την καταιγίδα. Εάν οι καταπακτές ήταν ανοιχτές, τότε μεγάλη ποσότητα νερού μπήκε στο σκάφος.
Οι ερευνητές θα εξετάσουν αν είχαν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα, δεδομένων των προβλέψεων για κακοκαιρία κατά τη διάρκεια της νύχτας, και αν κάποιο από τα μέλη του πληρώματος φέρει ποινικές ευθύνες.
Γιατί επέζησε το πλήρωμα του σούπερ γιοτ, ενώ χάθηκαν οι μισοί επιβάτες;
Το ερώτημα γιατί επέζησε το πλήρωμα του σούπερ γιοτ που βυθίστηκε στην Σικελία, έχοντας μία μόνον απώλεια, ενώ χάθηκαν οι μισοί από τους 12 επιβάτες, καθώς και το γιατί το σκάφος βυθίστηκε τόσο γρήγορα, είναι τα ζητήματα που πρέπει να λύσουν οι ιταλικές ανακριτικές αρχές, που ερευνούν τις συνθήκες υπό τις οποίες ναυάγησε η υπερπολυτελής θαλαμηγός του μεγιστάνα της τεχνολογία Μάικ Λιντς και της γυναίκας του.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το πλήρωμα του σούπερ γιοτ επέζησε, εκτός από τον σεφ του πλοίου, επειδή ήταν όλοι ξύπνιοι και στο κατάστρωμα, ενώ οι επιβάτες τους κοιμούνταν, στις καμπίνες κάτω. Ο σεφ του πλοίου, Ρεκάλντο Τόμας, ήταν το πρώτο θύμα που βρέθηκε νωρίς το πρωί της Δευτέρας. Τα άλλα εννέα μέλη του πληρώματός επέζησαν.
Four more bodies recovered including that of #MikeLynch from #TheBayesian #superyacht capsized of #Palermo #Sicily @Telemundo51 https://t.co/hPOaWBerQ3 pic.twitter.com/xvzSFsf2Om
— JRodriguez (@JRodzMIA) August 21, 2024
Ο Stephen Askins, συνεργάτης της Tatham & Co, δικηγορικής εταιρείας του Λονδίνου με ειδίκευση στο ναυτικό δίκαιο, ο οποίος έχει περάσει πάνω από τριάντα χρόνια εργασίας στον ναυτιλιακό τομέα, συμπεριλαμβανομένων των ατυχημάτων, δήλωσε στη MailOnline ότι η πρόβλεψη κακών καιρικών συνθηκών σήμαινε πιθανότατα ότι το πλήρωμα ήταν ήδη όρθιο και εργαζόταν όταν ο καιρός χτύπησε το Bayesian. Αυτό τους επέτρεψε να πέσουν γρήγορα στην θάλασσα και να διαφύγουν με σωσίβια λέμβο.
Η αντίστοιχη διαδικασία θα ήταν πολύ πιο δύσκολη για τους επιβάτες κάτω από το κατάστρωμα. Θα έπρεπε να ανέβουν στο κατάστρωμα στα 60 δευτερόλεπτα που φέρεται να χρειάστηκε το σκάφος για να βυθιστεί. Αλλά εκείνη την ώρα, το σούπερ γιοτ ήταν φτερό στον άνεμο, από τον υδροσίφωνα που το είχε τυλίξει. Οι άνθρωποι κοιμούνταν και όταν ξύπνησαν έπρεπε να βγουν στο κατάστρωμα υπερπηδώντας οτιδήποτε είχε πέσει και έκλεινε τις μικρές σκάλες του σκάφους.
Ο Στήβεν Άσκινς δήλωσε στη MailOnline: «Όλο το πλήρωμα, εκτός από τον σεφ, επέζησε, γεγονός που μου λέει ότι ήταν όλοι ξύπνιοι. Οι άνθρωποι που επιβιώνουν από αυτά τα πράγματα είναι ξύπνιοι και στο κατάστρωμα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σε θέση να ρίξουν μια σωσίβια λέμβο στην θάλασσα», εκτίμησε
«Είμαι σίγουρος ότι θα είχαν κοιτάξει τα δελτία καιρού και μπορείτε να φανταστείτε μια συζήτηση μεταξύ του καπετάνιου και του ιδιοκτήτη για το πώς θα το αντιμετώπιζαν, γι’ αυτό και το πλήρωμα ήταν ξύπνιο. Το πλήρωμα ήταν όλο ξύπνιο και όταν όλα ξεκίνησαν μπόρεσαν να μπουν σε μια από τις σωσίβιες λέμβους. Αλλά οι άλλοι άνθρωποι παγιδεύτηκαν κάτω. Τα πράγματα συνέβησαν τόσο γρήγορα που θα ήταν δύσκολο να φτάσουν οι ναυτικοί στους επιβάτες», είπε. Σύμφωνα με τους ειδικούς πρόκειται για περίπτωση κατηγορίας «μαύρου κύκνου».
Έναρξη δικαστικής έρευνας – Το γιοτ βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά
Οι αρχικές μαρτυρίες έκαναν λόγο ότι το σούπερ γιοτ βρέθηκε στο «μάτι» υδροσίφωνα και, κατόπιν περιδίνησης, έσπασε το τεράστιο κατάρτι του και άρχισε να βυθίζεται.
Ωστόσο, δύτες που κατόρθωσαν να φτάσουν στο ναυάγιο, σε βάθος 50 μέτρων, ανέφεραν ότι το κύτος του πλοίου είναι πεσμένο στο πλάι άθικτο, μαζί με το κατάρτι.
«Τα στοιχεία που έχουμε από τους δύτες είναι ότι το σκάφος είναι άθικτο, γυρισμένο στο πλάι» δήλωσε επίσης στο BBC o Μάθιου Σανκ, πρόεδρος του Συμβουλίου Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης και πρόσθεσε ότι τα σκάφη δεν είναι σχεδιασμένα να πλέουν με τέτοιο καιρό».
Μετά από αυτές τις μαρτυρίες, η εισαγγελία του Τέρμινι Ιμερέσε άνοιξε δικαστική έρευνα για το περιστατικό. Στόχος είναι η περισυλλογής στοιχείων για τη διαλεύκανση του τραγικού περιστατικού, εφόσον μέχρι στιγμής δεν αποκλείεται κανένα σενάριο. Μάλιστα, από τα νέα στοιχεία προκύπτει πως το ιστιοφόρο Bayesian βυθίστηκε ταχύτατα, μέσα σε διάστημα περίπου 5 λεπτών, σύμφωνα με δήλωση των Ιταλικών Αρχών στο βρετανικό δίκτυο BBC- ΕΝΙΚΟΣ