Την εκτίμηση ότι το νομοσχέδιο του Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συνιστά μια νομοθετική παρέμβαση, που προάγει την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές, διατύπωσε, από το βήμα της Βουλής, ο κ. Στέλιος Πέτσας.
Σύμφωνα με τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος, το νομοσχέδιο αποτελεί μια μεταρρυθμιστική παρέμβαση της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, η οποία αξιοποιεί κατά τον πιο αποτελεσματικό και παραγωγικό τρόπο τις παραλίες μας, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και στο κοινωνικό σύνολο.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο, με τις λοιπές του διατάξεις:
– στηρίζει την οικογένεια και τονώνει τα κίνητρα για την απόκτηση παιδιών και την αντιμετώπιση του δημογραφικού,
– ενισχύει το πλέγμα προστασίας κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων και αυξάνει τις αποδοχές των ιατρών του Ε.Σ.Υ.,
– προσθέτει ακόμη ένα όπλο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, και
– διασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια των νησιών μας.
Έπεται ότι, συνέχισε ο κύριος Πέτσας, το νομοσχέδιο έχει τρεις διακριτούς στόχους.
Ο πρώτος από αυτούς είναι η προστατευτική μεταχείριση αιγιαλών και παραλιών. Ο δεύτερος στόχος είναι η βέλτιστη αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, ενώ ο τρίτος στόχος συμπλέκεται με την αντιμετώπιση επειγόντων κοινωνικών ζητημάτων, όπως είναι το δημογραφικό.
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου δομούνται γύρω από πέντε άξονες:
1.Διατάξεις για την προστασία των αιγιαλών με διαβάθμιση που περιλαμβάνει και τις «απάτητες παραλίες» και για την διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών.
2.Κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με διαφανή ηλεκτρονική διαδικασία.
3.Θέσπιση νέων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση του κοινού, την ασφάλεια των λουόμενων και την προστασία του περιβάλλοντος.
4.Παρεμβάσεις για πιο αποτελεσματικούς ελέγχους και διευκόλυνση των καταγγελιών από τους πολίτες με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας
5.Αυστηρές ποινές (πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις) για τους παραβάτες. Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την προστασία των αιγιαλών, προκειμένου να διασφαλίζεται η πρόσβαση του συνόλου των πολιτών στις παραλίες μας και να εξασφαλίζεται ελεύθερος χώρος για τους λουόμενους που δεν χρησιμοποιούν τις εγκαταστάσεις των παραχωρησιούχων, προβλέπονται τα εξής:
– Σε όλες τις περιπτώσεις τουλάχιστον το 50% της παραλίας πρέπει να είναι ελεύθερο. Δεν επιτρέπεται παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας όταν το μήκος ή πλάτος τους είναι μικρότερο των 4 μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του διακριτού τμήματος αιγιαλού είναι μικρότερο από 150 τμ.
– Ορίζεται ότι ο παλαιός αιγιαλός που συνορεύει με απάτητες παραλίες είναι κοινόχρηστος ενώ τα υπόλοιπα τμήματα του παλαιού αιγιαλού επανέρχονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και θα μπορούν να αξιοποιούνται από την ΕΤΑΔ.
–Καθιερώνονται οι αιγιαλοί και παραλίες υψηλής προστασίας («απάτητες παραλίες») που βρίσκονται σε περιοχές Natura.
–Επεκτείνονται στα Δωδεκάνησα (όπου ίσχυε διαφορετικό καθεστώς), οι κανόνες για την οριοθέτηση και προστασία του αιγιαλού που θεσπίζονται με το σχέδιο νόμου.
Σχετικά με τον δεύτερο άξονα, δηλαδή την κεντρική εκτέλεση των διαγωνισμών παραχώρησης από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, με διαφανή ηλεκτρονική διαδικασία, ο κ. Στέλιος Πέτσας τόνισε πως «οι δημοπρασίες θα γίνονται από την Κτηματική Υπηρεσία (όχι από τους Δήμους) μέχρι τις 31 Μαρτίου κάθε έτους, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα προκειμένου να διασφαλίζεται απλούστευση της διαδικασίας, τυποποίηση, διαφάνεια και ταχύτητα» και ότι «αναφορικά με το τίμημα της δημοπρασίας, θεσπίζεται ελάχιστο τίμημα που προκύπτει από μαθηματικό τύπο ο οποίος προσδιορίζεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες της περιοχής, συντελεστή βαρύτητας της δραστηριότητας και τον συντελεστή βαρύτητας του αιγιαλού ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά της παραλίας».
Σε σχέση με τον τρίτο άξονα του σχεδίου νόμου, δηλαδή τη θέσπιση νέων υποχρεώσεων των παραχωρησιούχων για την εξυπηρέτηση του κοινού, την ασφάλεια των λουόμενων και την προστασία του περιβάλλοντος, τονίστηκε ότι οι παραχωρησιούχοι αναλαμβάνουν μια σειρά από υποχρεώσεις, όπως είναι το διασφαλίζουν την ελεύθερη, απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία.
Ως προς τον τέταρτο άξονα του νομοσχεδίου, ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής της Νέας Δημοκρατίας τόνισε κυρίως πως «οι πολίτες αποκτούν τη δυνατότητα ελέγχου και υποβολής καταγγελίας μέσω ψηφιακής εφαρμογής στο κινητό τους τηλέφωνο» και πως «προβλέπονται οι επίσημοι έλεγχοι από την Κτηματική Υπηρεσία, τους Δήμους, την ΑΑΔΕ, την Οικονομική Αστυνομία, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και την ΕΛΑΣ, μεμονωμένα ή σε ομάδες κοινού ελέγχου με συντονιστή εισαγγελέα ή τον παριστάμενο υπάλληλο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών».
Ακόμη, όσον αφορά τον πέμπτο άξονα του σχεδίου νόμου, δηλαδή αυστηρές ποινές (πρόστιμα και ποινικές κυρώσεις) για τους παραβάτες, ο κ. Στέλιος Πέτσας σημείωσε ότι «σε περίπτωση που διαπιστώνονται παραβάσεις επιβάλλονται αυστηρές ποινές για τους παραβάτες. Οι ποινές που προβλέπονται περιλαμβάνουν πρόστιμα, υποχρέωση απομάκρυνσης των παράνομων εγκαταστάσεων, σφράγιση της επιχείρησης, απαγόρευση συμμετοχής σε νέους διαγωνισμούς. Και φυσικά, υπό προϋποθέσεις, μπορεί ο παραχωρών φορέας να φτάσει μέχρι την καταγγελία της σύμβασης».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο κ. Σ. Πέτσας
Αναφέρθηκε στις αγροτικές κινητοποιήσεις, λέγοντας πως «οι Ευρωπαίοι αγρότες βρίσκονται στους δρόμους εδώ και εβδομάδες διεκδικώντας μεγαλύτερη στήριξη από την Κοινή Αγροτική Πολιτική σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και τη μέγιστη δυνατή ευελιξία σε εθνικό επίπεδο, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους, προκειμένου να μείνουν στον τόπο τους. Δηλαδή να εξακολουθούν να είναι οι ακρίτες μας, οι φρουροί των συνόρων μας. Συμβάλλοντας όχι μόνο στην διατροφική αυτονομία, αλλά και στην εθνική και ευρωπαϊκή ανεξαρτησία.
Εδώ στην Ελλάδα, σήμερα περιμένουμε τους αγρότες μας και στην Αθήνα. Με την ευχή και ελπίδα για κόσμια διαμαρτυρία, έχοντας αποδείξει στην πράξη η Νέα Δημοκρατία ότι βρίσκεται σταθερά δίπλα τους, με νηφαλιότητα ενώνω τη φωνή μου σε όσα από τα αιτήματα τους είναι δίκαια.
Παράλληλα, προερχόμενος και εγώ από αγροτική οικογένεια, τονίζω ότι ο πρωτογενής τομέας της Πατρίδας μας πρέπει να αυξήσει την παραγωγικότητα του.
Και αυτός ο στόχος επιτυγχάνεται με βραχυπρόθεσμα, αλλά και μεσοπρόθεσμα μέτρα. Στα πρώτα φυσικά εντάσσονται μέτρα μείωσης του κόστους παραγωγής, έκτακτα και μόνιμα. Ενώ στα δεύτερα, μέτρα όπως για παράδειγμα, η αύξηση της στρεμματικής απόδοσης κάτι που αυξάνει τα εισοδήματα των αγροτών και μειώνει τις τιμές για τους καταναλωτές.
Και εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε πολλά να διδαχθούμε από τα παραδείγματα και τις βέλτιστες πρακτικές χωρών που έχουν πετύχει θαύματα, χωρίς να έχουν την ποιότητα των εδαφών μας, όπως η Ολλανδία ή το Ισραήλ».
Σύμφωνα με τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος,
«η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη, και με αυτό το νομοσχέδιο, αποδεικνύει ότι σταθερή της πυξίδα είναι η βιώσιμη ανάπτυξη και η κοινωνική συνοχή. Λέει ναι στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και του απαράμιλλου φυσικού κάλους της, αλλά με απόλυτη προστασία του περιβάλλοντος σε κάθε ένα από τα 13.676 τετραγωνικά χιλιόμετρα της τεράστιας ακτογραμμής μας.