Ένας νέος κύκλος αξιοποίησης και αναβάθμισης περιφερειακών λιμανιών της χώρας ανοίγει μέσα στο 2024από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του λιμανιού του Λαυρίουαναμένεται άμεσα, ενώ το Ταμείο διευρύνει το αποτύπωμά του και ως αρχή σχεδιασμού λιμένων, αναλαμβάνοντας τα λιμάνια Ζακύνθου και Σκιάθου.
Βεβαίως ο κύκλος που διεγράφη με την υπογραφή στα τέλη του 2023 της υποπαραχώρησης του λιμανιού της Καβάλας στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Black Summit Financial Group – EFA Groupκαι της πώλησης του 67% του λιμένος Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi, έχει κάποιες ουρές.
Το οικονομικό κλείσιμο της διάθεσης του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου αναμένεται τους επόμενους μήνες, με την πλήρωση ορισμένων αιρέσεων. Η είσπραξη του τιμήματος των 80 εκατ. ευρώ τοποθετείται μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Η μεγάλη εκκρεμότητα παραμένει το λιμάνι του Βόλου όπου προτιμητέος επενδυτής έχει αναδειχθεί ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, έναντι 51 εκατ. ευρώ. Όλα θα κριθούν από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείαςσχετικά με τη «διπλή» προσφυγή που έχει καταθέσει ο όμιλος Goldair, στρεφόμενος τόσο κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ όσο και της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Πηγές κοντά στην εταιρεία διαμηνύουν μάλιστα ότι δεν αποκλείεται η υπόθεση να φτάσει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Η προσφορά της επιλαχούσας κοινοπραξίας Goldair Cargo – Goldair Handlingτοποθετείται περί τα 25 εκατ. ευρώ.
Βεβαίως, αυτή τη στιγμή, το πλέον κρίσιμο μέτωπο για το λιμάνι του Βόλου είναι οι μεγάλες καταστροφές που υπέστη από την κακοκαιρία Daniel. Η αρχική εκτίμηση για το κόστος της αποκατάστασης των υποδομών ανέρχεται σε 5-7 εκατ. ευρώ. Το ΤΑΙΠΕΔ με την εμπειρία που έχει αποκτήσει στην αναβάθμιση υποδομών ετοιμάζεται να συμβάλλει και στην αποκατάσταση των ζημιών.
Προχωρά το Λαύριο, εξετάζεται η Κέρκυρα
Η αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο διάστημα, με έμφαση στο τουριστικό σκέλος. Οι πληροφορίες θέλουν να εκδηλώνεται έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για τους τομείς των σκαφών αναψυχής και της κρουαζιέρας, δεδομένης της εγγύτητας στην Αθήνα και στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο ρόλος, δε, του Λαυρίου στον μεταφορικό χάρτη της Αττικής αναμένεται να αναβαθμιστεί με τη σύνδεση του με τον Προαστιακό, που δρομολογείται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στον διαγωνισμό αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει τις εταιρείες «Octane Management Consultants Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικό σύμβουλο, την εταιρεία «Φορτσάκης – Δρακόπουλος – Μυλωνογιάννης & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία» ως νομικό σύμβουλο, και το «Marnet Engineering Consulting Α.Ε.» ως τεχνικό σύμβουλο.
Αυτή την περίοδο εξετάζεται η αξιοποίησηενός ακόμη λιμένος με ιδιαίτερη συνεισφορά στο τουριστικό αποτύπωμα. Πρόκειται για το λιμάνι της Κέρκυρας, οι υποδομές του οποίου είναι σε καλή κατάσταση. Θεωρείται ότι μπορεί να προσελκύσει σημαντικό ενδιαφέρον, λόγω της εγγύτητας στα λιμάνια της Αδριατικήςκαι της Ιταλίας. Με την ολοκλήρωση της σχετικής διαβούλευσης από το ΤΑΙΠΕΔ θα αποφασιστεί ποια είναι η προτιμότερη μέθοδος αξιοποίησης, η υποπαραχώρηση ή η διάθεση πλειοψηφικού ποσοστού.
Αναβάθμιση υποδομών για Αλεξανδρούπολη, Στυλίδα, Σούδα
Νέο πεδίο δράσης άνοιξε για το ΤΑΙΠΕΔ η πρόκληση της αναβάθμισης και ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Η αλλαγή πλεύσης από την ελληνική πολιτεία εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου της Αλεξανδρούπολης, άνοιξε τον δρόμο για ένα νέο μοντέλο. Ο «διπλός» διαγωνισμόςτου PPF για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού, συνολικού προϋπολογισμού 23,65 εκατ. ευρώ, πήρε μία μικρή παράταση ως τις 31 Ιανουαρίου.
Εντωμεταξύ, στρεφόμενο και στον στόχο της ανάπτυξης του λιμανιού σε όρους δραστηριότητας και πελατών, το Ταμείο ανέθεσε στον διεθνή όμιλο συμβούλων Steer Group, με έδρα το Λονδίνο, την εκπόνηση του business plan και τη διαμόρφωση της αναπτυξιακής στρατηγικής του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης.
Αυτή την περίοδο προετοιμάζεται, ακόμη, η αναβάθμιση υποδομών για τους λιμένες Στυλίδας και Σούδας. Λίγο πριν τις γιορτές το ΤΑΙΠΕΔ ορίσθηκε ως αρχή σχεδιασμού για τα λιμάνια Ζακύνθου και Σκιάθου.
πηγη:BusinessDaily