Βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας αποτελεί η έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή και ειδικά στην Ερυθρά Θάλασσα όπου οι αντάρτες Χούθι έχουν προκαλέσει αναστάτωση στη παγκόσμια ναυσιπλοΐα.
Από τα πρώτα «θύματα» είναι το λιμάνι του Πειραιά, όπου ήδη έχουν εμφανιστεί τα πρώτα αρνητικά σημάδια. Η πτώση στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά για τον Ιανουάριο ανέρχεται σε 12,6%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Εκτός βέβαια από την πτώση της δραστηριότητας που αναμφίβολα επηρεάσει την οικονομία, αλλά και μια σειρά από παράπλευρες δραστηριότητες, η αγορά διαβλέπει ότι είναι ορατός ο κίνδυνος από τον επόμενο μήνα να έχουμε αυξήσεις της τάξεως του 10% σε μία σειρά από αγαθά.
Στοιχεία που προέρχονται από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά εμφανίζουν μια ζοφερή εικόνα. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο υπήρξαν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Περισσότερα πλοία λιγότερα εμπορευματοκιβώτια
Και μπορεί τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα, ωστόσο επειδή είναι μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι κατά πολύ λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14 με 15 ημέρες.
Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.
Τις προηγούμενες εβδομάδες, οι καθυστερήσεις ήταν πολύ μεγαλύτερες και έφταναν ακόμη και τις 19 ημέρες, αλλά όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες, η μέση ταχύτητα των πλοίων που καλούνται να κάνουν τον γύρο της Αφρικής αυξήθηκε κατά 1,5 μίλι, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί ο χρόνος της καθυστέρησης.
Μεγαλώνει το κόστος καυσίμων και ρύπων
Από την άλλη πλευρά βέβαια η αύξηση της ταχύτητας μεγαλώνει το κόστος καυσίμων, ενώ πρόσθετες επιβαρύνσεις προκύπτουν και από τα τέλη ρύπων τα οποία συνδέονται με τα μίλια που διανύει το κάθε πλοίο και το κάθε φορτίο.
Για παράδειγμα η απόσταση από το λιμάνι της Σαγκάης μέχρι και τον Πειραιά μέσω Σουέζ είναι 5.600 μίλια και με τον περίπλου της Αφρικής φτάνει τα 11.150 μίλια.
Έρχονται αυξήσεις σε αγαθά
Καθυστερήσεις και αυξημένο κόστος απειλούν με νέο κύμα ανατιμήσεων σωρεία αγαθών που εισάγονται στη χώρα από αγορές της Ασίας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, οι ανατιμήσεις στα μεταφορικά φτάνουν το 259% και η αγορά δεν αποκλείει ανατιμήσεις της τάξεως του 10% από τον Μάρτιο, αν δεν ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Η Ελλάδα εισάγει σε ετήσια βάση προϊόντα αξίας 9 δισ. ευρώ από τις αγορές της Ασίας, τα οποία αφορούν κυρίως σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και συσκευές, οικιακές συσκευές, ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια αλλά και αλιεύματα (για τα τελευταία γίνεται προσπάθεια υποκατάστασης εισαγωγών από την Αμερική).
Σε ανάλυσή του, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS ανέφερε έως τώρα περιορισμένες διαταραχές στο λιμάνι του Πειραιά, εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, προειδοποιώντας όμως ότι η πτώση του όγκου μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και το 30%.
Σύμφωνα με την DBRS, οι κολοσσοί της ναυτιλίας CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να σταματήσουν τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη.
Την ίδια στιγμή, η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, το οποίο δεν εισέρχεται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο Θάλασσα. Η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μακρύτερη διαδρομή.
Τέλος σύμφωνα με την DBRS, τα λιμάνια στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο θα δουν προσωρινή μείωση στους όγκους τους, μέχρι οι αλυσίδες εφοδιασμού να επανέλθουν στην κανονικότητα. «Αναμένουμε ότι αυτά τα λιμάνια δυνητικά θα επηρεαστούν περισσότερο από την επαναδρομολόγηση προς την Ευρώπη, με κάποια πιθανή συμφόρηση από τον Φεβρουάριο, καθώς αναμένουμε ότι ο αριθμός των μεγάλων πλοίων θα μειωθεί».
πηγη:imerisia.