Κανένα άλλο έργο δεν έχει μεγαλύτερη σημασία για τη μελλοντική πύκνωση των δρομολογίων του Προαστιακού της Αθήνας από αυτό της κατασκευής του τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου, κατά το μεγαλύτερο μήκος υπογειοποιημένου στην περιοχή των Σεπολίων.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, το έργο που ξεκίνησε το 2018, προχωρά με εντατικούς ρυθμούς αν και σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί φέτος. Πλέον, η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στις αρχές του 2026, με την πρόοδο να βρίσκεται επισήμως στο 22,1%.
Το έργο αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου συνολικού μήκους 2,36χλμ, εκ των οποίων τα 1,33χλμ περίπου είναι πλήρως υπογειοποιημένα. Ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσ/νίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+180) στην περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων, όπου συναντά τον εν λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.
Ο ανατολικός διάδρομος θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστιακών συρμών, ενώ ο δυτικός την κίνηση των υπεραστικών συρμών.
Το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό τεχνικά, καθώς το μέγιστο βάθος της σήραγγας θα είναι στα 19 μέτρα κάτω από το έδαφος. Η σήραγγα θα ξεκινά από την οδό Σεπολίων και θα καταλήγει στην οδό Σιώκου με ενδιάμεση την οδό Αγίου Μελετίου. Έχει προβλεφθεί ειδική αντιστήριξη στο τμήμα που συναντά τη γραμμή 2 του Μετρό στο τμήμα Σεπόλια – Αττική.
Η σήραγγα περιλαμβάνει 4 γραμμές και αυτό τον καιρό κατασκευάζεται το ανατολικό μέρος της σήραγγας. Όταν αυτό παραδοθεί σε κυκλοφορία, η κίνηση των συρμών θα ξεκινήσει να γίνεται υπόγεια και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η κατασκευή του δυτικού τμήματος της σήραγγας. κάτω από τις γραμμές που βρίσκονται εν λειτουργία σήμερα.
Άνωθεν του τεχνικού υπογειοποίησης θα αποκατασταθεί η επικοινωνία 9 καθέτων οδών, που σήμερα διακόπτονται λόγω του επίγειου σιδηροδρομικού διαδρόμου. Προβλέπεται διαμόρφωση του τοπίου με κάλυψη του τεχνικού με πράσινο (δένδρα, θάμνους) και δημιουργία ελεύθερων χώρων αναψυχής.
Σημειώνεται ότι το 2021 υπεγράφη η 1η συμπληρωματική σύμβαση αξίας 23.866.833,73 ευρώ για το έργο που κατασκευάζει η κοινοπραξία INTRAKAT – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ προκειμένου να χρησιμοποιηθεί εξειδικευμένο μηχάνημα (υδροφρέζα) για την κατασκευή της σήραγγας Cover & Cut.
Το πλέον αισιόδοξο σενάριο πλέον είναι ότι η ολοκλήρωση του ανατολικού διαδρόμου θα ολοκληρωθεί εντός του 2024 προκειμένου στη συνέχεια να κατασκευαστεί το υπόλοιπο μισό του έργου μέσα στην επόμενη διετία.
Πηγη athenstransport.com