Όλοι, γνωρίζουμε λίγο πολύ πως στη χώρα μας το σύνολο των ανασφάλιστων οχημάτων είναι ένας σεβαστός αριθμός.
Με δεδομένο αυτόν τον υπέρογκο αριθμό ασυνείδητων οδηγών και ιδιοκτητών οχημάτων -αυτοκινήτων ή δίκυκλων, οφείλουμε να επιμένουμε και να προσθέτουμε για την Κάλυψη από Ανασφάλιστο Όχημα στο ασφαλιστήριό μας.
Τώρα, σε γενικές γραμμές, οι ασφαλιστικές εταιρίες που ασκούν τον κλάδο Αστικής Ευθύνης Οχημάτων και διαθέτουν την κάλυψη από ανασφάλιστο κάνουν εύκολη τη διαδικασία αποζημίωσης του πελάτη τους, αφού το μόνο που χρειάζονται από αυτόν ή αυτήν είναι να καλέσει την Αστυνομία αμέσως, προκειμένου να καταγράψει το συμβάν, για να κατοχυρώσει τη θέση του ως προς το θέμα της ευθύνης. Η Αστυνομία θα επιβάλει τις σχετικές διοικητικές ή και ποινικές κυρώσεις στο ανασφάλιστο όχημα και βεβαίως, στη συνέχεια θα πρέπει να ενημερώσει την ασφαλιστική του εταιρία.
Υπάρχουν όμως και κάποιες ασφαλιστικές, οι οποίες ζητούν το αδύνατο, προκειμένου να αποζημιώσουν τις ζημιές από ανασφάλιστο:
Θέτουν ως απαραίτητη προϋπόθεση, όχι μόνο να αποδεχτεί την υπαιτιότητά του ο ανασφάλιστος οδηγός, αλλά οι δύο οδηγοί είτε να συμπληρώσουν από κοινού το έντυπο Φιλικού Διακανονισμού τη στιγμή του ατυχήματος είτε ο ανασφάλιστος να συμπληρώσει μία Υπεύθυνη Δήλωση, με την οποία να ομολογεί και να υπογράφει την υπαιτιότητά του.
Κι εδώ γεννέται το εξής ερώτημα:
Είναι δυνατόν να πιστεύουμε , πως ο ανασφάλιστος/η που θα κάνει ό,τι μπορεί για να γλιτώσει τις διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, θα κάτσει στον τόπο του ατυχήματος και θα περιμένει ωσάν καλό και πειθήνιο παιδί να συμπληρώσει μαζί με τον παθόντα ασφαλισμένο υπεύθυνες δηλώσεις και έντυπα Φιλικού Διακανονισμού;
Και σε κάθε περίπτωση, γιατί δεν αρκεί η πινακίδα του και η καταγραφή του συμβάντος από την Αστυνομία;
Γιατί θα πρέπει ο ασφαλισμένος/η σας, που αγόρασε την Κάλυψη από Ανασφάλιστο, να πρέπει να αποδείξει και περαιτέρω ότι δεν είναι ελέφαντας;
Και βεβαίως η μεγαλύτερη απορία ήταν εδώ και χρόνια και παραμένει η ίδια:
Γιατί εξακολουθούν να κυκλοφορούν στη χώρα μας περισσότερα από 600.000 ανασφάλιστα; Ποιος είναι υπεύθυνος για αυτή την εγκληματική, εναντίον του συνόλου της κοινωνίας μας, αμέλεια;
Και κλείνουμε με την υπενθύμιση των προστίμων, αλλά και του ρόλου που καλείται να αναλάβει το Επικουρικό Κεφάλαιο, όταν τα πράγματα βαίνουν ανασφάλιστα…
Το πρόστιμο και οι κυρώσεις για τον κάτοχο ανασφάλιστου οχήματος
Ο Νόμος 489/76 προβλέπει τις εξής κυρώσεις:
Α. Διοικητικές Κυρώσεις
• Αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες και σε περίπτωση εμπλοκής του σε ατύχημα για δύο (2) χρόνια
• Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, €500 για τα επιβατικά και €250 για τα δίκυκλα
Β. Ποινικές Κυρώσεις
• Χρηματική ποινή μέχρι €3.000
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ταυτοποίησης των στοιχείων του ανασφάλιστου οχήματος, θα σταλεί από τη Γ.Γ.Π.Σ. σε κάθε ιδιοκτήτη ανασφάλιστου ειδοποιητήριο για:
• να πληρώσει παράβολο €250 για να ασφαλιστεί
Αν ο ιδιοκτήτης δεν κάνει τα παραπάνω, θα του επιβληθούν οι παραπάνω διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο και ο Ρόλος του
Το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι υποχρεωμένο να καταβάλει στα πρόσωπα που ζημιώθηκαν αποζημίωση λόγω θανάτωσης, σωματικών βλαβών ή υλικών ζημιών από αυτοκινητιστικά ατυχήματα όταν:
• Το ατύχημα προήλθε από ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Εξαιρούνται της υποχρέωσης τα πρόσωπα που επιβιβάσθηκαν με τη θέλησή τους στο όχημα που προκάλεσε τη ζημιά, εφόσον το Επικουρικό Κεφάλαιο αποδείξει ότι γνώριζαν ότι το όχημα δεν ήταν ασφαλισμένο.
• Το ατύχημα προήλθε από ορισμένους τύπους οχημάτων ή ορισμένα οχήματα με ειδική πινακίδα κυκλοφορίας και των οποίων η ευθύνη δεν έχει καλυφθεί σύμφωνα με το άρθρο 2 του παρόντος.
Στην περίπτωση αυτή το Επικουρικό Κεφάλαιο, το οποίο αποζημίωσε ζημία που προκλήθηκε από όχημα ειδικού τύπου ή ειδική πινακίδα κυκλοφορίας άλλου κράτους – μέλους, έχει δικαίωμα αναγωγής κατά του αντίστοιχου Επικουρικού Κεφαλαίου του τόπου συνήθους στάθμευσης του οχήματος.